DH-målebrev

DH2000 - det er lidt underligt at skrive om DH-handicapsystemet på en Fortissimoside, når det nu er Lars_Olof Norlin og Allegroen der i vid omfang ligger til grund for LYS-tal handicap systemet. Men da DH stort set kun kendes i Danmark er der en lille forklaring, som ikke skal optages hverken som forsvar eller angreb på det ene eller det andet handicap regelsystem. Hvis jeg endelig skal udtrykke en holding bliver det til fordel for entype-både og i eget tilfælde for Den Nordiske Folkebåd:

Opdatering 2013:

DH finder ny værdier hvert år. I 2013 sejler alle både hurtigere end året før, men det er endnu ikke helt klart hvordan det går relativt i forhold til sammenlignelige både.

Værdier DH-2013 for Fortissimo ses nedenfor:

 

En prøveberegning i DH-2019 viser

 websejler fortissimo rating

______________________________

Opdatering 2012:

Det meste af teksten på denne sider fra 2000 som det fremgår. I mellemtiden er DH blevet ændret adskillige gange og DH-2012 findes nu på WEBSEJLER som er Dansk Sejlunions aflåser for bådbasen. Fortissimo FF157 ses på basen enten ved søgning eller direkte LINK . Målebrev nedenfor kan downloades i PDF-format

________________________________________


I nedenstående tabel ses forskellige udregninger af DH-2000 mål for Fortissimo og til hørende lys-tal. Oversigten er kun retningsgivende. Målene stammer fra DH-målingen af FF-157 (målebrevet ses nederst på siden, og ved klik på billede vises det i stort format så de enkelte mål kan læses).

Ultimo maj 2001 har Dansk Sejlunion offentliggjort båddatabasen med samtlige danske målebrev samt beregningen hertil, herunder også udregning af målændringer som konsekvens af ændrede måletal. Det findes på adressen websejler og alle kan her tjekke andre både. Brug FORTISSIMO som bådtype søgekriterie og så får du mål tal for FF157.
Vejledning (DH2000 reglen) kan findes på DS-hjemmeside eller lidt uofficielt ved klik her indtil der er lagt hjælpetekster ind på bådbasen.

I tabellen er de udregnede varianter af mål sket ved ændringer til cirka mål for spiler, asymmetrisk spiler (begge spilertal er med fok) og genua uden spiler, samt kombineret med udskiftning af propel. Af tabellen kan man se hvad det koster i handicap at ændre på sejlføring, eller sagt på anden måden. Man kan se hvor stor fartgevinst man teoretisk set får af en anden sejlføring.

Måltallet udtrykker en sømiletid TA (Time Allowance=antal sekunder det tager at sejle en sømil (distanceminut) ved en middelvindstyrke 6 m/s) på forskellige banetyper). Banetyperne er


NS er uden spiler og LYS er det danske LYS-tal som næsten svarer til det svenske men lidt ændret af uforståelige grunde.
SV er et stabilitetstal (større end 100 er en ustabil overrigget fladbundet båd, 40-50 er en meget stabil båd med stor selvoprettelse, og betyder at man stort set ikke kan vende bunden i vejret på en Fortissimo).

Alle nedenstående talværdier er for DH-2000, er justeret til DH-2002, men det ændrer ikke på forholdet relativt.

variant

TA2000

TANS

TACIRK

TAOLYM

TAKRLÆ

LYS

SV

----------------------

----------

----------

----------

----------

----------

--------

--------

Fok, fløjbar propel

764,3

764,3

712,2

816,3

830,2

1,06

43,00

Fok, fast 3bl propel

768,6

768,6

715,8

821,5

835,5

1,05

43,00

Genua

747,8

747,8

697,4

798,3

808,9

1,07

44,67

Spiler

745,6

764,3

695,6

795,5

798,0

1,09

45,39

Asymetrisk spiler

746,5

764,3

696,6

796,5

799,5

1,09

44,85

DH2002 Fortissimo D-157 Målebrev , klik på billede for stort format:

DH-2002 FF-157

Data og mål for Fortissimo kan dels ses på nedenstående kopi og på Fortissimo Data
Linket ovenover er ind Bådbasen på Udkik og hvis det ikke virker brug da hellere den rigtige vej gennem gennem bådbørsen/udkik. Prøv også Sailguide hvor du også kan finde Fortissimo data.
 

Data og mål for Fortissimo kan dels ses på nedenstående kopi og på Fortissimo Data
Linket ovenover er ind Bådbasen på Udkik og hvis det ikke virker brug da hellere den rigtige vej gennem gennem bådbørsen/udkik. Prøv også Sailguide hvor du også kan finde Fortissimo data.
 

De første var selvbyggerbåde. Fra starten af 80'erne blev den ofte værftsbygget, indtil uge 42 1987 under navnet Marieholm 33 og fra 2000 i Holland som Marieholm 33 Class..
De første blev bygget sidst i 1970'erne og Fortissimo klubben blev startet i 1979.