Forskellige ligheder.
En dansk tur i Sverige
Et sted er aldrig det samme fra gang til gang. Uanset om det er den samme der
besøger stedet to gange, eller to forskellige der er på hver sit besøg. Det
ligner og er alligevel forskelligt. Ikke bedre eller dårligere nødvendigvis.
Det er bare forskelligt.
I sommeren 2008 skrev Tommy o Birgitta Engvall i FF-nyt nr 84 om deres tur
”Runt Götaland” i FF-96 ”Nuphar” . En dejlig tur og god læsning som også findes på www.fortissimo.nu. Sommeren 2010
tog vi (Jørgen o Elsebeth Holm) af sted på samme tur med FF-157 ffelicia (
www.fortissimo.dk).
Næsten samme tur og næsten samme båd. Men med forskelle.
Denne lille beretning er mest om de forskelle der opleves når turen gøres med
danske vaner. Det er derfor ikke en komplet beretning om hele turen, men
enkelte oplevelser og steder.
Tanken bag beskrivelsen af forskelle vi oplever som dansk gæst i svenske
farvande er også, at disse forskelle er gensidige. Det vi som danske
besøgende oplever anderledes i Sverige, vil svenske besøgende stort set også
opleve som forskelle ved besøg i Danmark.
Det er lidt håbet, at det kan give svenske sejlere lyst og mod på at besøge
nogle af de danske farvande, for selv at opleve forskellen fra den anden side.
Til Kanalen
Begyndelsen og slutningen på turen var almindelig dansk tursejlads. Vi startede
fra Kerteminde 16. juni 2010 kl 09.00, og det var årets første sejltur. I
Pinsen afholder Kerteminde Sejlklub et stort kapsejladsstævne Big Boat
Challenge for store sportsbåde og Sail Extreme for joller, og det tager meget
tid forud og oprydningstid efter. Derfor var dette årets første sejltur.
Vi forlod havnen i fint vejr, gjorde en 360 graders rundtur for at se om sejl
og liner sad fast og kunne manøvreres. Det gik fint, så vi fortsatte sydover
under Storebæltsbroen, videre hen over Smålandsfarvandet syd om Sjælland og
gennem Grønsund mellem Møn og Falster. Her gjorde vi stop for natten i
Stubbekøbing kl 20.20. Spiste og gik til ro efter at have betalt havnepenge og
sludret lidt med nabobåden. Afsted næste morgen kl 04.00 i næsten mørke og
isnende kulde.
Passerede Møns Klint kl 08.00 i strålende sol og kl 17.00 passerede vi Ystad
anduvning BYB og fortøjrede på plads 209, der var tom.
Oplevelser
Indtil nu var turen i kendte danske farvande, kendt for os, men vil måske være nyt for nogle
svenske både. Det kan der læses mere om i efterfølgende afsnit.
Gæstehavne
Fra og med Ystad var vi i svenske sejleres ”Götaland Runt” rute. Vores tur
herfra svarer stort set til ”Nuphars” rute i 2008. Vi lagde os som nævnt ind på
den tomme plads 209, og gik på havnekontoret for at betale.
Den gik ikke, vi skulle ligge i det afmærkede Gästhamns område. Så vi måtte
flytte. Heldigvis kunne vi lige klemme os ind på en langskibs hjørneplads i læ
under den høje mole. Og fordi jeg havde fødselsdag, og fordi sønnen kom på visit fra
København (på lånt motorcykel til moderens nogen blandede begejstring), og fordi der
var havnefest, og fordi det næste dag fortsat blæste friskt, - så lå vi reelt på en
god plads i rimelig fred i en ellers lidt kaotisk rasteplads havn. Der var ikke noget dårligt ved pladsskiftet, udover selve det at flytte rundt.
Men sådan gør man forskelligt i Sverige og Danmark. I Danmark er frie pladser
automatisk gæstepladser. I Sverige er det almindeligt med et havne afsnit der
er reserveret til besøgende, og de tomme pladser forsynes med et ”forhyrad
plats” skilt som betyder, at pladsen ikke må benyttes af gæster. Vi har oplevet
det mange gang før og kender systemet, alligevel valgte vi en forkert uskiltet
plads på første dagen i den svenske farvand.
Erfaringen fra turen er, at man skal søge til havne der ejes og administreres
af sejlklubber. I disse er det sejlere der sætter dagsordenen, og de kender
behovet fra egne ture. Medlemmer holder styr på frie pladser og gæster er
velkomne. Ekenäs nær Kalmar er et eksempel hvor vi holdt en fin midsommeraften.
I Västervik er der en klubhavn (Wikingarne) som også byder hjerteligt velkommen. Et
sidste og meget markant eksempel mødte vi hos GKSS i Långedrag hvor man kunne
føle sig velkommen og hjulpet i en stor marina. I Vänersborg er de lokale
sejleres havn simpelthen lukket for gæster, som henvises til en kommerciel
gæstehavn (med fin betjening, men alligevel). Sådan er det så forskelligt, og
det må man tage som det kommer. Alt i alt blev vi godt behandlet overalt, så
det er ikke en klage, bare en konstatering af, at der er forskelle mellem
landene. Gästhamn skal tages bogstaveligt, for det er der og kun der gæster er
velkomne.
Den danske tursejlertradition er, at man ligger i havn om aftenen og nyder
selskabet der blandt andre sejlere. Fordi der i Danmark med de lave strande er
meget få natur muligheder for at fortøje til land.
I Sverige oplever vi ofte at der provianteres om dagen i havnene hvorefter det er det mere
tillokkende at søge ud i naturhavnene for natten. Sådan er der forskel.
Midsommer
Næste mål var Hanö, hvor vi havde en forestilling eller drøm om, at ville være
midsommeraften. Den svenske midsommeraften er begivenhed og folkevandring og
oplevelsesdrøm som i sig selv er et besøg værd for en dansk sejler. Modstykket
i Danmark er Skt. Hansaften, men der er et par væsentlige forskelle. Skt.
Hansdag er en bålfest på fast dato (24. juli) hvorimod Midsommerfesten i
Sverige vist altid ledsages af overenskomstmæssig national butikslukning og fridage til at komme til live
igen.
Forskellen i tidspunkt var grunden til at vi hastede til Hanö, og mestrede at
være der en uge for tidligt. Unødig hast på grund af manglende forberedelse.
Til gengæld var der fred og ro, samt plads på den smukke ø. Vores Fortissimo
FF-157 oprindeligt bygget af/til Yngve Karlsson som nu residerer på Hanö.
Desværre bortrejst og efter at have ventet nogle dage opgav vi, og drog vi
videre uden det møde vi havde håbet på. Vi havde i det hele taget et lille håb om at
turen ville byde på Fortissimokontakter som vi ikke har ret meget af i Danmark.
Sådan gik det ikke, hverken FF-157 eller andre FF fik vi nogen særlig kontakt med.
Men Hanö var et fint sted og midsommeren skulle vi komme til at opleve i Ekenäs
syd for Kalmar. Dertil nåede vi efter dejlig tur gennem Blekingeskærgården, som
absolut er et længerevarende besøg værd. Hvis man ikke er lokalkendt vejledes man godt af Thomas
Karlssons små bøger (se
www.blekingeskargard.com). Undervejs gjorde vi holdt i Karlskrona, hvor der viste
sig at være et stort sommermarked. Derpå lukkede byen for at gøre klar til
midsommer.
Vi havde ikke en bestemt plan udover ønsket om at nå et mindre sted, og sejlede
nordover. Tiden og vejret førte os til Ekenäs. En meget lille klubhavn uden
mange andre seværdigheder end ro, smukke omgivelser og venlige mennesker.
Tilmed var vejret godt med solskin. Vi havde en god aften i Ekenäs. Vent ikke
samme folkefest i Danmark til Skt Hans, blot et fælles bål og hekseafbrænding,
men ikke fælles kalas i det svenske omfang. Også en forskel og fin på hver sin
måde.
Farleder
Fra Kalmar fortsatte vi nordud på fastlandskysten i flot højtryksvejr og
solgangsvind som drejede med os på hele turen. Vi nåede ad diverse omveje og
fine steder frem til Mem godt to uger efter vi havde forladt Kerteminde.
Nogle steder er det ret snæver skærgårdssejlads med lave klippeskær og dybe
fjorde. For os er skærgårdssejlads spændende og meget facinerende. Man kunne ønske sig
en båd endnu mindre og med endnu mindre dybgang end Fortissimo, så flere små
tomme skær kan besøges, men oplevelsen er at Fortissimo er noget af det mest
velegnede” store” sejlbåd i det farvand. Lav dybgang, stor stævnoverhang og
stærk køl. Den type sejlads får man ikke i Danmark, og for en dansk sejler på
besøg er det hele målet med besøget, smukt og betagende.
Man kan sagtens finde danske lavvandsområder at sejle i, men det er affladede
grunde, til gengæld normalt uden pludselige stejle påsejlinger. Hvis man rammer
noget i Danmark vil det som oftest være store sten, hvoraf de fleste er flyttet
af isen fra områderne ved Ålandsøerne (Ålandsgranit), Stockholm (brun
østersøkvartsporfyr) eller Oskarshamn (uthammargranit og Påskallavikporfyr).
Stentypen kaldes af den grund for "ledeblokke" - de viser hvor isen kom fra.
Så på den måde ligner det, - rammer man en sten i Danmark kommer den
sandsynligvis samme sted fra, som de klipper man kan ramme på turen til Mem.
Medtrafikanter
På en anden måde ligner det ikke. Mest tydeligt blev det, da vi kom ind i
Stockholmer ugen, første uge i juli. Kaldes vistnok Oslo ugen på vestkysten.
I den uge starter de fleste ferie og så kommer bådene ned mod os fra nord.
Sejlbåde og motorbåde i stort tal, og det er motorbådene der er forskellen.
Nimbusserne og lignende store rummelige nye både som sætter et voldsomt kølvand
der umuliggør en følsom
sejlføring i lette vinde. Ellers ønskeforhold hvor det er så vidunderligt smukt og overkommeligt for en
lavlandsdansker at sejle i skærgården.
Motorbådene følges ofte et par stykker og kan endog gå tæt forbi på begge
sider af modgående kryssende sejlbåde. Efterladende i kølvandet øl, kaffe og personale omtumlet på dørken og
sejlene bankende fra side til side. Højt oppe på flybridgen ser de glade fremad nu da de har klaret sig fri af kollisionsrisikoen,
og er måske helt uvidende om ruinerne i sporet. Det er irriterende almindeligt,
men den gode bivirkning er at det ansporer os til at søge udenfor farleden, og
deraf følgende spændende uvant navigation.
Der er færre motorbåde i Danmark, og et mere åbent farvand uden de snævre
farleder som skabe nærkontakten med de to uens former for bløde og hårde
transportmidler. Biler og cykler passer sammen som motor og sejl. Det opleves
også ved sejlads i Danmark, men ikke så dominerende. Alle har ret til at være
der, men vi deler vist ønsket om hensyn med mange andre sejlere. Også en
forskel, mest fordi naturen i Sverige samler sejladsen i farleden. Men uden
hensynsbegrænsninger. Det er der heller ikke i danske farvande, men det er
mindre udbredt med ”tvungne” farleder.
I kanalen
Heldigvis passede det tidsmæssigt med at vi skulle ind i kanalen, og her er der
fælles betingelser - motor, 5 knob og ingen overhaling. Og da vi kom ud på den
anden side 3-4 uger efter, var motorbådene væk fra det område også. Kanalfærden
er beskrevet ofte af mange, og er uretfærdigt belastet af kritiske betegnelser
(skilsmissekanalen).
På vej til Fortissimoklubbens jubilæumsfest vinteren 2009 gjorde vi ophold ved
Berg for at se hvad sluser var for noget, og om det var noget for os. Det så
fredeligt ud.
Anderledes var det om sommeren da vi skulle prøve i virkeligheden.
Betjeningen sørger de flinke slusevagter for og selve slusningen går også
rimelig nemt blot man har fortøjninger som er omhyggeligt beskrevet mange steder. Men man skal adræt og
hurtigt kunne hoppe i land med fortøjninger i hånden, og nogle sluser har
travlt med voldsom strøm (Borenshult). For to personer er der i starten noget at se til
med den ene i båden og medens den anden skulle hoppe i land med linerne.
Vi fik sønnen med på turen fra Söderköping. Faderen hoppede iland med tov og sønnen tog sig af styringen af båden,
så med tre personer ombord gik det ganske fint uden uheld. Bortset fra.
Reparationer og reservedele
Det er lang tid for motor i grumset ferskvand, så man kommer ud med en noget
beskidt vandlinje efter at have ligget dybt med formindsket opdrift. Og vi fik
to mekaniske problemer, mest grundet utilstrækkelig klargøring, men det kan også
ske fordi kanalsejlads belaster andre dele i båden end en sejltur i saltvand.
Avgaskroken (udstødningen fra vores Volvo MD7B) gik der hul på da vi forlod Söderköping og
stævnrørspakningen (BlackJack) blev utæt nogle dage senere. Til havs kan det til nød klares med lænsepumpen,
Men det er et problem i kanalen, fordi man ikke kan/bør pumpe det konstant indløbende
bundvand ud, og slet ikke efter først at have fyldt kølen op med snavset
udstødningsvand fra hullet i avgangskrogen. Stævnrørspakningen havde jeg ikke
lyst til at skifte medens vi lå i vandet. Så vi måtte arrangere en løs bilge-pumpe som ikke ledte udenbords
og med mellemrum pumpe op i
dunke og bære til soppen i havnen. Lidt besværligt, men ikke meget anderledes
end hvad man bør gøre i Danmark også. Læren er at det kan være hensigtsmæssigt at have en lille løs reserve pumpe ombord.
Den begivenhed gav også en anden oplevelse som bekræftede tidligere erfaring.
Reparationer er nemmere og billigere i Sverige. Der er flere både og dermed
også flere reservedele.
Da vandet ved første sluse efter afsejling pøste ind i båden
og motoren tabte trækkraft på grund af
udstødningsgas i indsugningen, stedet for frisk ilt, - vendte vi tilbage til Söderköping.
Derfra fik vi relativt uproblematisk en ny avgaskrok bestilt fra Skt. Anna Marine til erstatning for
den afmonterede. Næsten billigere end vi kan få den i Danmark. Og uden at nogen brugte
vores nødsituation til sikre sig en større fortjeneste. Meget hjælpsomt og fin service, tak for det.
Medens familen gik tur til den berømte is-restaurant (glass),
fik jeg selv fred og ro til arbejdet med at montere, og det var noget mere kamp på trang plads.
Det lykkedes at starte fra Söderköping om morgenen, sejle til første sluseåbning,
vende tilbage til Söderköping, afmontere kroken, køre til Skt. Anna og få en ny klargjort,
og montere den, samt sejle gennem nogle sluser inden aftenlukning.
Det er da fin værkstedsservice i en ferietid. Glade og tilfredse var vi ihvertfald da var fortøjret og vi sad med et glas vin i solnedgangen og nød stemningen.
Det har vi oplevet tilsvarende før
i Sverige, jeg kan desværre ikke love at det går ligeså godt i Danmark, hvor
mange marineleverandører tilmed holder ferie i sejlersæson. Også en forskel.
Om kanalsejlads
Om kanalturen i øvrigt oplevede vi stort set det samme som Nuphar gjorde. Hvis
vores erfaringer skal opsummeres, så vil vi anbefale at gøre stop ved de små
fortøjningsbroer ved sluser og overkørsler. Der er fred som ved en ankerplads,
og næste morgen kan man hurtigt komme videre som eneste båd i slusen, ude af
rytme med et større fællestræk af den flok man ellers følges med. Kanalen burde
kaldes pensionistkanalen, fordi den i kraft af afgiftssystemet opfordrer til
rolig langvarig gennemfart med lange ophold i flere af de smukke byer. I øvrigt
også ros til gode sanitære forhold mange steder, og gratis vaskemaskiner som
også taler for at bruge god tid. Gratis vaskemaskine (eller rettere, inkluderet i havneafgift) findes ikke i Danmark,
men nogle havne har dog møntvask indenfor gangafstand.
Naturmæssigt var Viken og pladsen ved Trollhättan gamle sluser vores største
oplevelser sammen med ophold ved mellemstationer på kanalen. Spiken var en skuffende
turistfælde med dårlig plads og megen uro, fordi flere svenske både lå i havn hele dagen, og
først sejlede ud til en ankerplads i området da havneafgift opkrævningen kom
kl. 19. Blandt byerne fandt vi Söderköping (med kongehistorien og kirken).
Motala (med industrihistorien), Mariehamn (med de flotte brolægninger og
kirken) og Trollhättan (med vandfaldsåbningen og byen) de mest indholdsrige
store byer (plus selvfølgelig Göteborg).
Og kalendermæssigt er godt at sejle
til kanalen før industriferie, være i kanalen medens det er feriesæson og
forlade den igen når skolerne skal til at starte.
Men kanalturens største oplevelse var næsten da vi var sejlet under
Älvsbroen ud af Göteborg, og vandet blev blåt og duftede af tang og saltvand.
Slut med brunt og uigennemsigtigt Østersø ferskvand. Ikke desto mindre er vi
overbevist om at mange ligesom os selv, vil have en god og oplevelsesrig tur på den våde sti
tværs over Sverige. Plus selvfølgelig den dejlige tur dertil gennem Anna
skærgården og østkystens grønne øer.
Om Fortissimo
Vi har ikke tidligere været i Østersøen nord for Simrishamn / Christiansø med ffelicia.
Selve båden er lige så velegnet her som på vestkysten hvor vi har været flere gange.
Da der er flere FF på østkysten havde vi nok håbet at møde nogle. Det skete ikke.
Vi så et par tyske og nogle svenske fortøjret på deres plads i Karlskrona, Stegeborg, Västervik og så videre.
Men mødte ikke ejerne. Formentlig kunne vi have fået endnu flere oplevelser ved at kontakte lokale FF
og bruge deres erfaringer og anbefalinger. Specielt til naturhavne er der ingen tvivl om der findes flere og bedre,
end det vi finder. Nogle tips kan man få på hjemmesiden fra steder hvor der holdes træf, men de fleste er nordligere end vi nåede.
Måske kunne der laves en samling på hjemmesiden med lokalkendtes anbefalinger, med små turberetninger der blot viser hen til et enkelt favoritsted i eget lokalområde.
Afslutningen
Bohuslen skærgården og de smukke rødlige øer og det friske salte vand blev ikke til
noget denne gang. Tiden var gået. Huset og haven kaldte. Hjemturen gik i modstrøm med to stop på Læsø og Grenå. Turist
sæson var slut og selv Læsø Østerhavn var næsten fremkommelig.
I Grenå tog vi cyklerne frem, dem havde vi ikke brugt på hele turen indtil da.
På klipperne giver det ikke mening, og i kanalen er alle fornødenheder altid i
gang afstand.
Det er ikke altid tilfældet i Danmark, hvor man kan have meget glæde af sammenfoldelige cykler.
Alt i alt en fin tur som kun bliver bedre af at have lang tid til rådighed. En
almindelig ferie på 3-4 uger er for lidt tid. Man kan sagtens få den dobbelte
tid til at gå. Der er mange og gode stop i kanalen, og kanalhistorier at grave sig ned i.
Klik/Tryck at se FF-157 rute som logbog.
Hver punkt i logbogen er beskrivelse af afgangssted og teksten vedrører altså stedet samt turen derfra til stedet efter.
|
|
F-157 rute rundt om Götaland 2010
Hanö havn næsten uden gæster før sæson, Og uden Yngve Karlsson hjemme (FF-157 bygger)
Tjarö, få dage før der er fyldt til midsommerfest
Stort sommermarked i Karlskrona
Ekenäs handelshus/museum
Harstena bager med Kardemummebullar og andet godt
På plads i Stegeborg med FF 100% overfor
Avgas Kroken til skue hos mekanikker, den var færdig
Slusning med fire både i kammeret
Slusning med en båd i kammeret
Fortøjninger i endnu, men båden løftet og slus slut
Møde i indsejlingen da udflugtsbåden fra Sjötorp anduver Mariestad
Ved en af de små naturpladser (her Vänneberga lidt efter Söderköping)
Viken er højdepunktet, på alle måder
Spiken, voldsomt overfyldt og populær
Gästhamn i Vänersborg, altså ikke de tomme y-bomme men ved kajen med faste hækanker trosser. Venlig modtagelse
Og optræden af Norddans i Vänersborg, gratis og flot
Trollhättan sluserne er i noget større format
Det kan åbenbart også være svært at sejle ligeud, selv på den brede Götaelv
Turen, lang kold og kedelig, på Götaelven byder ikke på mange naturhavne eller anlægsmuligheder
Overgangen fra Götaelven til noget der ligner Kattegat (Älvbron) sammen med hurtigfærgen
Tysk FF forlader Grenå havn, desværre uden at vi reelt mødtes
Gæstehavns gæstfrihed og hjælpsomhed i GKSS Långedrag
F-157 rute som logbog. Hver punkt i logbogen er beskrivelse af afgangssted og teksten vedrører altså stedet samt turen derfra til stedet efter
|
|